Everdell
189.00 zł
W uroczej dolinie Everdell, pod konarami wysokich drzew, wśród meandrujących strumieni i omszałych zagłębień, kwitnie i rozwija się cywilizacja leśnych stworzeń. Od Everfrost do Bellsong minęło wiele lat, ale nadszedł czas na zasiedlenie nowych terytoriów i założenie nowych miast. Będziesz liderem grupy stworzeń, które mają właśnie takie zadanie. Są budynki do zbudowania, żywe postacie do poznania, wydarzenia do zorganizowania – masz przed sobą pracowity rok. Czy słońce będzie świecić najjaśniej nad twoim miastem, zanim wzejdzie zimowy księżyc?
Producent: Rebel
- Opis
- Informacje dodatkowe
Opis
Opis
W uroczej dolinie Everdell, pod konarami wysokich drzew, wśród meandrujących strumieni i omszałych zagłębień, kwitnie i rozwija się cywilizacja leśnych stworzeń. Od Everfrost do Bellsong minęło wiele lat, ale nadszedł czas na zasiedlenie nowych terytoriów i założenie nowych miast. Będziesz liderem grupy stworzeń, które mają właśnie takie zadanie. Są budynki do zbudowania, żywe postacie do poznania, wydarzenia do zorganizowania – masz przed sobą pracowity rok. Czy słońce będzie świecić najjaśniej nad twoim miastem, zanim wzejdzie zimowy księżyc?
Opis i zasady gry Everdell
Graczy: 1 – 4 osoby
Wiek: od 13 lat
Czas rozgrywki: 40 – 80 minut
Na początku gry każdy gracz otrzymuje dwóch robotników oraz garść kart. Każda tura jest prosta: gracz może umieścić robotnika, przygotować się do następnego sezonu lub zagrać kartę (z ręki lub ze wspólnego obszaru zwanego „łąką”). W każdej grze istnieją stałe pola robotników — te pola pozwalają graczom zbierać dodatkowe zasoby, dodatkowe karty lub punkty — ale są też cztery obszary, które różnią się w zależności od gry. Niektóre pola pozwalają na więcej niż jednego robotnika, ale większość pozwala tylko jednemu graczowi zajmować pole.
Kiedy gracz umieścił wszystkich swoich robotników może wezwać ich z powrotem i przygotować się do następnego sezonu, ponownie otwierając te pola. Za pierwszym i drugim razem, gdy to robią dostają dodatkowego pracownika na następny sezon, ale za trzecim (i ostatnim), gdy to robią dostają dwóch. Dodatkowo jest bonus za przejście na kolejny sezon. W sezonie wiosennym i jesiennym gracz aktywuje wszystkie swoje karty produkcji generując surowce i inne korzyści. Latem mogą dobierać dodatkowe karty z talii lub z łąki.
Skutkiem przemieszczania się pomiędzy porami roku jest to, że pracownicy wchodzą i schodzą z planszy w różnym czasie. Nie ma wymogu, aby gracze byli w tym samym sezonie i jest całkiem możliwe (i często zdarza się), że gracze kończą grę w drastycznie różnym czasie.
Mechanika Kart
Podczas gdy gra może wydawać się głównie rozmieszczaniem robotników i zmienianiem pór roku prawdziwa gra toczy się w kartach. Reprezentują stworzenia i konstrukcje, które stworzą cywilizację leśną. Każda karta ma swój koszt chociaż gracze mogą również zdobywać darmowe karty budując konstrukcje wstępne. Gracze są ograniczeni do ośmiu kart, a poza kilkoma wyjątkami ich cywilizacja jest ograniczona do zaledwie 15 zagranych kart. Dlatego gracze muszą starannie wybrać, które z nich trzymać i które zagrać. Niektóre pola pozwalają graczom odrzucić karty za zasoby lub punkty.
W grze występuje pięć rodzajów kart:
- Podróżnika aktywują się raz, dając jedną korzyść.
- Produkcji aktywują się po zagraniu i w określonych porach roku.
- Miejsc docelowych zapewniają dodatkowe miejsca na rozmieszczenie robotników.
- Zarządzania dają specjalne moce, które zmieniają rozgrywkę.
- Dobrobytu dają premie punktowe na koniec gry.
Gra kończy się, gdy wszyscy gracze spasują i skończą grę. W tym momencie gracze zdobywają punkty za karty w swoim mieście (które generalnie stanowią lwią część punktów w grze), żetony punktów (które można zbierać na określonych polach i z określonych kart), wydarzenia podstawowe i specjalne, karty dobrobytu (które generują dodatkowe punkty w mieście gracza) oraz „podróż” (jest to specjalne pole, które przyznaje punkty za odrzucenie nadmiarowych kart w ostatniej rundzie).
Nasza krótka recenzja
Pierwszą rzeczą, jaką ludzie zauważają w Everdell, jest wyjątkowo dobre wykonanie. Grafika na kartach jest uderzająca – więcej niż jedna osoba, z którą grałem, porównała ją do książki dla dzieci „O czym szumią wierzby” – ale jakość wykracza poza karty. Na końcu stołu znajduje się duże drzewo 3D, duża okrągła tablica z krajobrazem i wyrzeźbionymi zasobami 3D. Postacie niczym z bajki, które służą jako pionki gracza — jeż, mysz i inne — są urocze.
To wszystko dobrze wpisuje się w temat: gracze mają wrażenie, że budują małe miasto w lesie, dając swoim ulubionym leśnym stworzeniom miejsce do zbudowania cywilizacji. Będzie tam wszystko, czego potrzebują — od farmy, przez pocztę, po klasztor — obsługiwane przez różne stworzenia.
Everdell to doskonała równowaga kilku mechanik, a mianowicie rozmieszczania pracowników, opracowywania kart, zbierania zestawów i rozmowy o zasobach. Nic tutaj nie jest szczególnie przełomowe. Poszczególne elementy widzieliśmy wcześniej, ale wszystko to razem tworzy fascynującą grę, która jest bardzo wciągająca.
Gra ładnie się buduje i rozwija. Pierwszy sezon jest krótki przez poszukiwanie zasobów. To przekłada się na długi sezon finałowy, w którym gracze walczą o punkty i dopracowują ostatnie szlify swojego miasta.
Ten tytuł to światowa czołówka gier planszowych. W serwisie BoardGamaGeek znajduje się w top 30 rankingu wszech czasów i tuż za podium w kategorii gier rodzinnych.
Czy gra Everdell nadaje się dla dzieci ?
Gra Everdell jest stworzona po to by bawić wszystkich. Dzieci oczywiście ze względu na bajkowy klimat, ale i dorośli bawią się przy niej świetnie.
Jak grać w Everdell to w ile osób ?
Od jednej do czterech osób. Everdell działa dobrze we wszystkich liczbach graczy i jest łatwy do nauczenia. Po wielu grach wciąż można znaleźć zabawne interakcje kart i strategie poboczne.
Ile czasu zajmuje jedna partia ?
Jak na coś, co tak ładnie się buduje, gra toczy się szybko. Zwykle kończymy w około godzinę.
Zawartość:
- plansza
- 4 żetony wydarzeń podstawowych
- żetony punktów (10 x “3 punkty”, 20 x “1 punkt”)
- 20 żetonów użycia
- 8-ścienna kość (do gry solo)
- 128 kart stworzeń i budowli
- 11 kart lasu
- 16 kart wydarzeń specjalnych
- 30 jagód
- 30 gałązek
- 25 bryłek żywicy
- 20 kamyków
- Wieczne Drzewo
- instrukcja
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Producent | Rebel |
---|---|
Autor | James A. Wilson |
EAN | 5902650613492 |