Everdell

0 out of 5

189.00 

W uroczej dolinie Everdell, pod konarami wysokich drzew, wśród meandrujących strumieni i omszałych zagłębień, kwitnie i rozwija się cywilizacja leśnych stworzeń. Od Everfrost do Bellsong minęło wiele lat, ale nadszedł czas na zasiedlenie nowych terytoriów i założenie nowych miast. Będziesz liderem grupy stworzeń, które mają właśnie takie zadanie. Są budynki do zbudowania, żywe postacie do poznania, wydarzenia do zorganizowania – masz przed sobą pracowity rok. Czy słońce będzie świecić najjaśniej nad twoim miastem, zanim wzejdzie zimowy księżyc?

 

Producent: Rebel

Dostępność: Brak w magazynie Kategorie: ,

Opis

W uroczej dolinie Everdell, pod konarami wysokich drzew, wśród meandrujących strumieni i omszałych zagłębień, kwitnie i rozwija się cywilizacja leśnych stworzeń. Od Everfrost do Bellsong minęło wiele lat, ale nadszedł czas na zasiedlenie nowych terytoriów i założenie nowych miast. Będziesz liderem grupy stworzeń, które mają właśnie takie zadanie. Są budynki do zbudowania, żywe postacie do poznania, wydarzenia do zorganizowania – masz przed sobą pracowity rok. Czy słońce będzie świecić najjaśniej nad twoim miastem, zanim wzejdzie zimowy księżyc?

drzewo w dolinie Everdell

Opis i zasady gry Everdell

Graczy: 1 – 4 osoby

Wiek: od 13 lat

Czas rozgrywki: 40 – 80 minut

Na początku gry każdy gracz otrzymuje dwóch robotników oraz garść kart. Każda tura jest prosta: gracz może umieścić robotnika, przygotować się do następnego sezonu lub zagrać kartę (z ręki lub ze wspólnego obszaru zwanego „łąką”). W każdej grze istnieją stałe pola robotników — te pola pozwalają graczom zbierać dodatkowe zasoby, dodatkowe karty lub punkty — ale są też cztery obszary, które różnią się w zależności od gry. Niektóre pola pozwalają na więcej niż jednego robotnika, ale większość pozwala tylko jednemu graczowi zajmować pole.

Kiedy gracz umieścił wszystkich swoich robotników może wezwać ich z powrotem i przygotować się do następnego sezonu, ponownie otwierając te pola. Za pierwszym i drugim razem, gdy to robią dostają dodatkowego pracownika na następny sezon, ale za trzecim (i ostatnim), gdy to robią dostają dwóch. Dodatkowo jest bonus za przejście na kolejny sezon. W sezonie wiosennym i jesiennym gracz aktywuje wszystkie swoje karty produkcji generując surowce i inne korzyści. Latem mogą dobierać dodatkowe karty z talii lub z łąki.

drobne elementy gry

Skutkiem przemieszczania się pomiędzy porami roku jest to, że pracownicy wchodzą i schodzą z planszy w różnym czasie. Nie ma wymogu, aby gracze byli w tym samym sezonie i jest całkiem możliwe (i często zdarza się), że gracze kończą grę w drastycznie różnym czasie.

Mechanika Kart

Podczas gdy gra może wydawać się głównie rozmieszczaniem robotników i zmienianiem pór roku prawdziwa gra toczy się w kartach. Reprezentują stworzenia i konstrukcje, które stworzą cywilizację leśną. Każda karta ma swój koszt chociaż gracze mogą również zdobywać darmowe karty budując konstrukcje wstępne. Gracze są ograniczeni do ośmiu kart, a poza kilkoma wyjątkami ich cywilizacja jest ograniczona do zaledwie 15 zagranych kart. Dlatego gracze muszą starannie wybrać, które z nich trzymać i które zagrać. Niektóre pola pozwalają graczom odrzucić karty za zasoby lub punkty.

W grze występuje pięć rodzajów kart:

  1. Podróżnika aktywują się raz, dając jedną korzyść.
  2. Produkcji aktywują się po zagraniu i w określonych porach roku.
  3. Miejsc docelowych zapewniają dodatkowe miejsca na rozmieszczenie robotników.
  4. Zarządzania dają specjalne moce, które zmieniają rozgrywkę.
  5. Dobrobytu dają premie punktowe na koniec gry.

Gra kończy się, gdy wszyscy gracze spasują i skończą grę. W tym momencie gracze zdobywają punkty za karty w swoim mieście (które generalnie stanowią lwią część punktów w grze), żetony punktów (które można zbierać na określonych polach i z określonych kart), wydarzenia podstawowe i specjalne, karty dobrobytu (które generują dodatkowe punkty w mieście gracza) oraz „podróż” (jest to specjalne pole, które przyznaje punkty za odrzucenie nadmiarowych kart w ostatniej rundzie).

karty w grze

Nasza krótka recenzja

Pierwszą rzeczą, jaką ludzie zauważają w Everdell, jest wyjątkowo dobre wykonanie. Grafika na kartach jest uderzająca – więcej niż jedna osoba, z którą grałem, porównała ją do książki dla dzieci „O czym szumią wierzby” – ale jakość wykracza poza karty. Na końcu stołu znajduje się duże drzewo 3D, duża okrągła tablica z krajobrazem i wyrzeźbionymi zasobami 3D. Postacie niczym z bajki, które służą jako pionki gracza — jeż, mysz i inne — są urocze.

To wszystko dobrze wpisuje się w temat: gracze mają wrażenie, że budują małe miasto w lesie, dając swoim ulubionym leśnym stworzeniom miejsce do zbudowania cywilizacji. Będzie tam wszystko, czego potrzebują — od farmy, przez pocztę, po klasztor — obsługiwane przez różne stworzenia.

Everdell to doskonała równowaga kilku mechanik, a mianowicie rozmieszczania pracowników, opracowywania kart, zbierania zestawów i rozmowy o zasobach. Nic tutaj nie jest szczególnie przełomowe. Poszczególne elementy widzieliśmy wcześniej, ale wszystko to razem tworzy fascynującą grę, która jest bardzo wciągająca.

Gra ładnie się buduje i rozwija. Pierwszy sezon jest krótki przez poszukiwanie zasobów. To przekłada się na długi sezon finałowy, w którym gracze walczą o punkty i dopracowują ostatnie szlify swojego miasta.

Ten tytuł to światowa czołówka gier planszowych. W serwisie BoardGamaGeek znajduje się w top 30 rankingu wszech czasów i tuż za podium w kategorii gier rodzinnych.

Czy gra Everdell nadaje się dla dzieci ?

Gra Everdell jest stworzona po to by bawić wszystkich. Dzieci oczywiście ze względu na bajkowy klimat, ale i dorośli bawią się przy niej świetnie.

Jak grać w Everdell to w ile osób ?

Od jednej do czterech osób. Everdell działa dobrze we wszystkich liczbach graczy i jest łatwy do nauczenia. Po wielu grach wciąż można znaleźć zabawne interakcje kart i strategie poboczne.

Ile czasu zajmuje jedna partia ?

Jak na coś, co tak ładnie się buduje, gra toczy się szybko. Zwykle kończymy w około godzinę.

pudełko i zawartość gry Everdell

Zawartość:

  • plansza
  • 4 żetony wydarzeń podstawowych
  • żetony punktów (10 x “3 punkty”, 20 x “1 punkt”)
  • 20 żetonów użycia
  • 8-ścienna kość (do gry solo)
  • 128 kart stworzeń i budowli
  • 11 kart lasu
  • 16 kart wydarzeń specjalnych
  • 30 jagód
  • 30 gałązek
  • 25 bryłek żywicy
  • 20 kamyków
  • Wieczne Drzewo
  • instrukcja

Informacje dodatkowe

Producent

Rebel

Autor

James A. Wilson

EAN

5902650613492